Více než polovina Čechů nakupuje ve výprodejích, aby ušetřila

Více než polovina Čechů nakupuje ve výprodejích, aby ušetřila

Skupina KRUK, která se zaměřuje na správu pohledávek finančních
ústavů a korporátních zákazníků, realizovala v České republice rozsáhlý průzkum o hospodaření
s rodinnými financemi. Vyplývá z něj, že v zájmu úspory peněz v rodinném rozpočtu nakupuje více než
polovina Čechů (54 %) ve výprodejích a slevových akcích.

K nákupům ve výprodejích se hlásí přibližně stejný podíl žen (56 %), jako mužů (52 %), zejména ve středním
věku 35 až 55 let (61 % respondentů). Starší lidé, ve věkové skupině 45 až 65 let, nakupují ve slevových
akcích výrazně méně (48 % dotazovaných). Překvapivé není, že většinu (60 %) nakupujících ve slevách tvoří
nezaměstnaní respondenti průzkumu, ale rozdílné jsou nákupní zvyklosti obyvatel různých regionů. Ve
výprodejích nakupují nejvíce Východočeši (61 %), nejméně pak obyvatelé Jižních Čech (46 %). Jen minimální
jsou rozdíly mezi respondenty s různou úrovní dokončeného vzdělání a finanční gramotnosti.
„Češi velmi rádi nakupují ve slevách či výprodejích a často jsou k tomu i nuceni svojí finanční situací. Slevové
akce vyhledávají ve větší míře nezaměstnaní a zadlužení lidé,“ říká Markéta Kolářová, tisková mluvčí
společnosti KRUK.

Dalším způsobem, jak ušetřit peníze za potraviny a další nezbytné zboží, jsou nákupy v hypermarketech a na
tržnicích. K takovému způsobu nakupování se hlásí 29 % respondentů průzkumu společnosti KRUK. Nejméně
nakupují na tržnicích a v hypermarketech Jihočeši (20 %) a Pražané (21 %), nejvíce pak obyvatelé Severní
Moravy (35 %) a Středních Čech (34 %). Zákazníci hypermarketů a tržnic žijí především ve městech do
100 000 obyvatel (32 %), nejméně na těchto místech nakupují obyvatelé velkých měst (více než 500 000
obyvatel, 21 %).

„Volba místa k nakupování souvisí s životním stylem, bydlištěm i ekonomickou situací. V hypermarketech a
na tržnicích přitom nakupují nejvíce respondenti, kteří svoji finanční gramotnost hodnotí jako základní či
vyšší,“ doplňuje Markéta Kolářová, tisková mluvčí společnosti KRUK.

Pět tipů na nákupy

Ne každá sleva či výprodej se zákazníkům vždy vyplatí – především pokud započteme dodatečné náklady.
Kdo potřebuje ušetřit, měl by se na každý nákup důkladně připravit.

Při plánování nákupů ve slevách či výprodejích kalkulujte i s náklady na cestu nebo potřebný čas,
který byste mohli věnovat třeba nějaké výdělečné činnosti.

Pečlivě si připravte nákupní seznam a rozpočet na konkrétní nákup a nenechejte se zlákat slevou na
zboží, které nepotřebujete.

Ovoce a zeleninu se vyplatí nakupovat na tržnicích pozdě odpoledne a večer – farmáři a obchodnici
vyprodávají zbylé zboží se slevou, aby jej nemuseli vozit zpátky.

Téměř všechny obchodní řetězce mají zákaznické programy, ve kterých lze získávat dodatečné slevy.
Registrujte se do nich, ale nenechávejte se zlákat k nákupu jen kvůli slevě.

Čerstvé potraviny nakupujte raději v menším množství a častěji – nebudete pak zbytečně vyhazovat
zkažené jídlo.

 

Obyvatelé větších měst, kde fungují služby rozvodu nákupů do domu, by měli zvážit, zdali je cena za dovoz
vyšší než jejich náklady na cestu do hypermarketu. Nákupy na objednávku mají navíc i další výhodu – nehrozí
vám, že nakoupíte i spoustu dalších věcí mimo nákupní seznam.

Be Sociable, Share!

Přidání komentáře