Opravdu musíte trpět bolestí hlavy?

Bolest hlavy zažil snad každý. Avšak kvůli těmto bolestem se u nás k doktorovi moc často nechodí. S bolavým kolenem nebo bolestivým kašlem ano, ale s hlavou ne. Proč? Hlava přeci někdy zabolí  každého, zní odpověď. Na hlavu patří mokrý šátek, není to nemoc, tvrdí nejeden z nás. Není to však tak úplně pravda. Každá bolest těla svědčí o tom, že se něco děje. Že se organismus něčemu brání, něco s ním není v pořádku. Proč tedy podceňovat bolest v té části, kterou většina považuje za nejdůležitější? Proč byste měli trpět bolestí hlavy? Opravdu jenom proto, že hlava někdy potrápí bolestí každého?

Bolest hlavy rozhodně není pouze steskem hypochondrů. Je to skutečná nemoc. Bolest hlavy jako příznak může skutečně doprovázet jen lehké choroby, ale na druhé straně představovat i známku varující před ohrožením života. Bolest obecně slouží odpradávna k tomu, aby varovala. Spoustu lidí bolívá hlava často. Takřka 20 procent žen a 6 procent mužů trpí nejtěžší formou bolesti hlavy.

Měli jste v práci či doma stres? Bolí Vás často za krkem a „tuhnou“ Vám šíjové svaly? Při dnešním způsobu života tráveném před monitorem počítače či televizorem není divu, že se svaly na krku přizpůsobují této činnosti a to způsobuje držení hlavy více vpředu než je normální. Dlouhodobé setrvávání v této pozici způsobí ztuhnutí svalů na krku a nejen bolest „za krkem“, ale také přeneseně bolest hlavy.

Bolest je něco, co prostě neodmyslitelně patří k životu. Život je bolestí protkaný. Je však důležité nerezignovat, ale hledat nějaké východisko.  Upnout se k naději, že bolest musí přestat. Absolutní východisko asi není, ale jsou věci, které pomáhají. Pro plnohodnotný život je spánek zcela nezbytný. Aby náš nervový systém dobře plnil svou funkci, potřebuje dostatečný čas na obnovu. Tu zajišťují důležité procesy látkové výměny, které probíhají v mozku právě během spánku.

Mozek je nejvyšší a nejsložitější část nervové soustavy. Řídí a reguluje všechny funkce našeho organismu a může aktivně ovlivňovat i proces vnímání bolesti. Je naprogramován tak, že v něm dochází k pravidelnému střídání dvou fází: bdění        a spánku. Jsou faktory, které tento rytmus zásadně ovlivňují.  Mezi ně patří denní světlo, roční období, fyzická či psychická zátěž, stres či bolest. Bolest je vlastně součástí stresu, je jeho spouštěcím mechanismem.

Vědecké výzkumy ukazují, že ženy snášejí bolest hůř než muži. Vinu na tom mají hormony. Odolnost vůči bolesti se mění podle fází menstruačního cyklu. Těsně před začátkem této periody práh bolesti padá střemhlav dolů. Estrogeny fungují jako dráždidlo a mohou zesílit přenos bolestivých vjemů v periferním nervovém systému, páteři a mozku. Progesteron naopak vykazuje opačný efekt. Například v poslední třetině těhotenství dosahuje hladina hormonu maximálních hodnot      a tím přináší stav snížené citlivosti. Bolest tak nerespektuje rovnoprávnost pohlaví.

Prevence

Bolest hlavy můžete ovlivnit jako jakoukoliv další nemoc. Co tedy děláte špatně?

Ø  Stres – vyvarujte se nadměrnému stresu, konfliktní situace řešte ihned.

Ø  Menstruace a menopausa – hlídejte si změny v cyklu, konzultujte je                 s gynekologem. Ženy dobře znají potíže okolo menstruace, nezřídka doprovázené bolestí hlavy.

Ø  Hormonální změny – snažte se o pravidelné užívání hormonálních přípravků (antikoncepce, substituce). Změny v hormonálních hladinách často způsobují bolesti hlavy.

Ø  Jídlo – jezte pravidelně, vyhněte se čokoládě, plísňovým sýrům, nadbytku citrusových plodů.

Ø  Alkohol – pijte střídmě, červené víno může ovlivňovat frekvenci záchvatů bolestí hlavy.

Ø  Kouření –  celkově se vašemu tělu uleví, přestanete-li kouřit.

Ø  Spánek – nedostatek, nebo naopak přebytek úzce souvisí s rozvojem bolestí hlavy. Spěte akorát, doporučuje se 6, 5 hodiny denně.

Ø  Světelné či zvukové efekty – vyhněte se místům, kde na vaše smysly útočí.

Cvičte!

Dnes již nikdo nepochybuje o tom, že pohyb je významným faktorem, který zásadním způsobem ovlivňuje zdraví. Pohyb je výborný prostředek preventivní péče o zdraví. Bohužel stále větší část populace vede sedavý způsob života, který má katastrofální vliv na zdravotní stav. Hýbejte se, pravidelně cvičte a automobil používejte jen v nezbytných případech. Pohyb není na předpis, je legální a nemá vedlejší účinky. Ba naopak, po několika minutách se v těle začnou uvolňovat endorfiny, tzv. hormony štěstí. Díky nim dochází k mírně euforickému stavu, ale celkově také uvolňují organismus, tlumí bolest a eliminují deprese.

Pomoc z lékárny

Při běžných bolestech hlavy, zubů, zad a kloubů, při menstruačních bolestech      a bolestech spojených s nachlazením nám velmi dobře pomohou volně prodejná analgetika. Nalgesin® S obsahuje účinnou látku naproxen sodium, která má rychlý nástup a tím zmírňuje bolest již po 15 minutách po podání. Jeho hlavní výhodou je dlouhotrvající účinek (8 – 12 hodin) a následně pak i nízké dávkování 2 – 3 tablety denně.

Nalgesin® S od společnosti KRKA Slovinsko je moderní, volně prodejný lék určený k odbourání či přinejmenším tlumení bolestí. Zároveň působí protizánětlivě a snižuje zvýšenou tělesnou teplotu. Navíc díky obsahu jen jedné účinné látky je šetrnější k vašemu zažívacímu traktu.

Nalgesin® S obsahuje naproxen sodium. K vnitřnímu užití. Čtěte pečlivě příbalový leták.

Be Sociable, Share!

Přidání komentáře